fbpx
Scroll to top
Που θα μας βρείτε
Αριστοτέλους 13
Καβάλα, 65 403
Επικοινωνήστε
info@artware.gr
+30 2510 22 38 79

Σχεδίαση και κατασκευή ιστοσελίδων: Πλήρης οδηγός για εξαιρετικά αποτελέσματα

Η ιστοσελίδα της εταιρείας σου είναι ένα από τα πολυτιμότερα εργαλεία marketing και επικοινωνίας της. Κι αυτό συμβαίνει γιατί η ιστοσελίδα σου είναι η ψηφιακή εικόνα, η βιτρίνα, η παρουσίαση, ο δίαυλος επικοινωνίας της ίδιας της εταιρείας σου, πάντοτε προσβάσιμη σε κάθε ενδιαφερόμενο και πάντοτε ενεργή για να προσελκύσει νέους πελάτες. Και όχι όποιους κι όποιους πελάτες, αλλά εκείνους που πραγματικά αξίζει να ασχοληθείς μαζί τους.

Πώς μπορεί όμως να το κάνει αυτό μία ιστοσελίδα; Ακούγεται σύνθετο, αλλά είναι απλό όταν ξέρεις τί κάνεις. Υπάρχουν 3 βασικά συστατικά σε αυτή τη διαδικασία που μπορούν να δημιουργήσουν μία ιστοσελίδα για την εταιρεία σου, η οποία θα φέρει ποιοτικά αποτελέσματα, θα στοχεύσει στους σωστούς ανθρώπους και -ναι- θα είναι αντάξια της εικόνας της εταιρείας σου. Αυτά τα 3 συστατικά για τη δημιουργία της εταιρικής σου ιστοσελίδας είναι: 1. Έρευνα και ανάλυση δεδομένων που περιλαμβάνουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της εταιρείας σου, των προϊόντων και των υπηρεσιών σου, του κοινού που στοχεύεις, αλλά και του ανταγωνισμού σου. 2. Web design και web development σύμφωνα με τις δικές σου προδιαγραφές, αλλά και σύμφωνα με τη στρατηγική επικοινωνίας και marketing που ταιριάζει στην επιχείρησή σου. 3. Όλα τα παραπάνω να υλοποιηθούν από επαγγελματίες που γνωρίζουν τί κάνουν, πώς το κάνουν και, ακόμη περισσότερο, γιατί και για ποιον το κάνουν.

Σε αυτό το άρθρο θα εστιάσουμε σε ακριβώς σε αυτά τα 3 συστατικά για τη δημιουργία μιας αποδοτικής ιστοσελίδας για τη δική σου εταιρεία. Τα 3 αυτά συστατικά, λοιπόν, έχουν τις αντίστοιχες απαιτήσεις: Το πρώτο βασίζεται στο ποιός είσαι εσύ, ποιό είναι το όραμά σου και τί ακριβώς είναι η εταιρεία σου. Το δεύτερο έχει να κάνει με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και τις ανάγκες σου. Το τρίτο είναι αποτέλεσμα των επιλογών σου. Για όλα αυτά όμως υπάρχουν δύο κοινά σημεία αναφοράς Εσύ και Οι άνθρωποι που θα επιλέξεις.

Αν ξεκινάς τώρα τη διαδικασία για να κατασκευάσεις τη νέα σου εταιρική ιστοσελίδα, το μόνο σίγουρο είναι πως η διαδρομή μέχρι την ολοκλήρωση του website θα περιλαμβάνει αναταράξεις. Κι αυτό γιατί ένα σύγχρονο και αποδοτικό website έχει τις δικές του απαιτήσεις, είναι μια σύνθετη διαδικασία, και είναι απολύτως φυσιολογικό να μην έχεις την ολοκληρωμένη του εικόνα εξ αρχής. Όμως, με τους σωστούς ανθρώπους να σε καθοδηγούν, μπορείς να αποφύγεις αυτές τις λακκούβες, και ακόμη περισσότερο μπορείς να αποτρέψεις όλο αυτό το εγχείρημα να πέσει μέσα και μαζί του να καταπιεί πολύτιμο χρόνο και κεφάλαιο.

Ακριβώς εδώ θέλουμε να σου εξηγήσουμε τη διαδικασία που ακολουθούμε, με βάση τις γνώσεις, την εξειδίκευση και την εμπειρία, για να έχεις μία εταιρική ιστοσελίδα που αποδίδει. Και επειδή, μιλήσαμε και για εμπειρία, θα μοιραστούμε μαζί σου και μερικά από τα πιο δύσκολα παθήματα που έγιναν μαθήματα.

Σε ποιόν απευθύνεται αυτό το άρθρο;

Αυτό το άρθρο απευθύνεται σε όλους εκείνους που σκοπεύουν να κατασκευάσουν την επαγγελματική τους ιστοσελίδα, με ποιοτικό web design και web development, είτε πρόκειται για το εταιρικό τους website, είτε για το eshop που στοχεύει στην πώληση των προϊόντων τους.

Γιατί οι υπηρεσίες κατασκευής ιστοσελίδας είναι κάτι το σύνθετο;

Ναι, γενικότερα, η κατασκευή ενός εταιρικού website ή ενός eshop απαιτεί εξειδικευμένες υπηρεσίες σχεδίασης ιστοσελίδας. Αυτό συμβαίνει λόγω του εξειδικευμένου περιεχομένου που απαιτεί, αλλά και της ενσωμάτωσης του marketing content της στόχευσής της. Είναι B2C, είναι B2B, είναι κάτι άλλο; Ποιό το ύφος της; Ποιά τα χαρακτηριστικά του κοινού στο οποίο στοχεύει; Ποιά τα εταιρικά δεδομένα που θα πρέπει να παρουσιαστούν; Και όλα αυτά, πώς συνδυάζονται μέσα σε μία ενιαία και δυναμική εικόνα που θα πρέπει να έχει η ιστοσελίδα;

Μόνο οι επαγγελματίες του χώρου θα μπορούσαν να καθοδηγήσουν τον πελάτη τους προς τη σωστή κατεύθυνση για την κατασκευή της νέας ιστοσελίδας του, και αυτό γιατί η λέξη που θα πρέπει να περιλαμβάνεται μέσα σε κάθε βήμα -από την προσφορά μέχρι το τελικό αποτέλεσμα- είναι «αξιοπιστία». Και ναι, ο πελάτης θα επιλέξει την αξιοπιστία έναντι οτιδήποτε άλλου. Μπορεί να έχεις τις καλύτερες συστάσεις της αγοράς ως επαγγελματίας, μπορεί η εταιρείας σου να έχει την καλύτερη φήμη, ή τα προϊόντα σου να ξεχωρίζουν «από μόνα τους»· το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν αρκούν για να χτυπήσει ο πελάτης την πόρτα σου.

Η έρευνά μας δείχνει ότι ο υποψήφιος πελάτης, θα τσεκάρει πρώτα τη δική σου ιστοσελίδα για να επιβεβαιώσει αυτά που άκουσε για εσένα, με βάση τις πληροφορίες που θα βρει (ή δεν θα βρει) εκεί. Κι αυτό συμβαίνει ακόμη περισσότερο όταν το αντικείμενό σου περιστρέφεται γύρω από οποιαδήποτε παροχή υπηρεσιών, γιατί γνωρίζει πως πρόκειται να προχωρήσει σε μία σημαντική επένδυση χρόνου και χρημάτων, και θέλει με κάθε τρόπο να αφαιρέσει ή έστω να ελαχιστοποιήσει το ρίσκο. Η παρουσία σου τότε δεν στοχεύει απλά σε μία τυπική ή και παρορμητική B2C αγορά, αλλά περισσότερο μία επαγγελματική συναλλαγή, μία επένδυση.

Δεδομένου ότι το να κλείσεις, ως επαγγελματίας, μία συμφωνία παροχής υπηρεσιών κατασκευής με έναν συγκεκριμένο πελάτη μπορεί να διαρκέσει πολύ -συχνά παίρνει μήνες, αλλά μπορεί να πάρει και χρόνο- αυτός ο εν δυνάμει πελάτης είναι πολύ πιθανό να έχει αρχίσει να σε διερευνά πολύ πριν να είναι έτοιμος να κάνει την κίνηση της επικοινωνίας. Επομένως, η δική σου ιστοσελίδα θα πρέπει να παρουσιάζει όλα τα δεδομένα και να αναλύει στάδια της πιθανής συνεργασίας.

Επίσης, είναι εξαιρετικά σημαντικό η ιστοσελίδα σου να απευθύνεται σε ένα μεγάλο εύρος κοινών στόχευσης, έχοντας όμως πάντα ξεκάθαρο το δικό σου «μήνυμα», την εταιρική σου ταυτότητα. Για παράδειγμα, συχνά διαπιστώνεις ότι οι διαφορετικές υπηρεσίες απαιτούν και διαφορετικά μηνύματα που θα πρέπει να επικοινωνήσουν -πληροφορίες, δεδομένα, τεχνικά χαρακτηριστικά, μέσα παρουσίασης. Εκεί όμως βρίσκεται η παγίδα: Ο εν δυνάμει πελάτης σου θα πρέπει να μπορεί να ταυτιστεί με το σύνολο των πληροφοριών και των μηνυμάτων που θα λάβει. Και ακόμη περισσότερο, τα μηνύματα αυτά θα πρέπει να είναι ξεκάθαρα, ολοκληρωμένα και να περιλαμβάνονται μέσα σε ένα περιβάλλον που προσφέρει μία μοναδική εμπειρία στον χρήστη. Ακούγεται πολύπλοκο, αλλά θα καταλάβεις γιατί τελικά είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο και σημαντικό, όταν πρόκειται για τη δική σου επαγγελματική ιστοσελίδα.

Και μιας και μιλήσαμε για κοινό στόχευσης, μην ξεχνάς κάτι ακόμη βασικό: Το κοινό στόχευσής σου δεν είναι μόνο οι εν δυνάμει πελάτες σου, αλλά και οι εν δυνάμει εργαζόμενοί σου. Δεδομένου του ανταγωνισμού, ότι δηλαδή οι περισσότερες εταιρείες αγωνίζονται για να βρουν το επόμενο ταλέντο που θα προστεθεί στην ομάδα τους, θα πρέπει να επενδύσεις και σε αυτό το κομμάτι για το περιεχόμενό της ιστοσελίδας σου.

Αν τα έχεις όλα αυτά κατά νου, καθώς κατασκευάζεις την ιστοσελίδα σου, τότε είσαι στον σωστό δρόμο για να δημιουργήσεις ένα website που ξεχωρίζει με την εικόνα και το περιεχόμενό του, ενθαρρύνει τον επισκέπτη να αλληλεπιδράσει και σου παρέχει παράλληλα όλα τα εργαλεία για να εξελιχθείς.

Γιατί πολλά project σχεδίασης ιστοσελίδων αποτυγχάνουν;

Πριν μπούμε λοιπόν στο θέμα της διαδικασίας κατασκευής μίας ιστοσελίδας, θα πρέπει να δούμε γιατί πολλά web design project αποτυγχάνουν τόσο εύκολα.

Τις περισσότερες φορές, οι λόγοι που ένα web design project μπορεί να οδηγηθεί στην αποτυχία είναι προφανείς και απλοί, γι’ αυτό ίσως και δεν περνούν εύκολα από το μυαλό μας. Και ναι, αυτοί οι λόγοι δεν έχουν να κάνουν με το πόσο μικρό ή μεγάλο είναι ένα project ή μια εταιρεία.

  • Πάρα πολλοί εμπλεκόμενοι
    Όταν έρχεται η ώρα των αποφάσεων, οι πολλοί εμπλεκόμενοι κάνουν ζημιά. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των ατόμων που εμπλέκονται στη λήψη μιας απόφασης, τόσο μεγαλύτερος είναι και ο χρόνος που χρειάζεται για να φτάσουν σε συμφωνία. Για να κατασκευάσεις την εταιρική σου ιστοσελίδα, περιόρισε τον κύκλο των ατόμων που θα εμπλακούν στους απολύτως απαραίτητους. Εντάξει, μπορείς να ζητάς τη γνώμη όλων των υπολοίπων, ή απλά να τους ενημερώνεις για την πορεία, αλλά ως εκεί.
  • Κάποιος δεν παίρνει τη διαδικασία στα σοβαρά
    Δεν μπορεί όλοι οι εμπλεκόμενοι να έχουν το ίδιο πάθος και τον ίδιο ενθουσιασμό, όμως σίγουρα δεν μπορούν να είναι αδιάφοροι ή να μη βρίσκουν χρόνο για το project. Φρόντισε οι άνθρωποι που θα εμπλακούν με τη λήψη των αποφάσεων για την κατασκευή της ιστοσελίδας να βρίσκονται εκεί, όταν πρέπει, ή τουλάχιστον να μην είναι αυτοί που θα πρέπει να πάρουν τις σημαντικές αποφάσεις. Γιατί, η αλήθεια είναι ότι θα πρέπει να παρθούν πολλές μικρές ή μεγάλες αποφάσεις και οι αναβολές κοστίζουν σε χρόνο και ο χρόνος σε χρήμα.
  • Δεν υπάρχει κοινό όραμα

    Κάθε creative agency το ξέρει καλά αυτό το κομμάτι. Ο πελάτης μπορεί πολύ εύκολα να αλλάξει γνώμη, οπτική, ιδέα, κατεύθυνση. Κι όσο κι αν είναι εύκολο κάποιος να αλλάξει γνώμη, τόσο δύσκολο και κοστοβόρο είναι για ένα web design project να αλλάξει προσανατολισμό. Θα πρέπει από την αρχή να υπάρχει ξεκάθαρη οπτική για το τί θέλουμε να κάνουμε, τί θα πρέπει να περιλαμβάνει η ιστοσελίδα μας και ποιά θα είναι η στρατηγική επικοινωνίας του περιεχομένου της. Αλλιώς, το project κατασκευής της ιστοσελίδας παίρνει γραμμή πορείας προς τα βράχια, και αυτή η πορεία «σύγκρουσης» -πέρα από τον καταστροφικό προορισμό- περιλαμβάνει τη δημιουργία ανέφικτων στόχων, τις καθυστερήσεις, το άγχος και τα λάθη, που από μόνα τους μπορούν να τελματώσουν την εξέλιξη.
  • Μη ρεαλιστικές προσδοκίες

    Πολλές φορές στο web design βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το εξής παράδοξο: Χωρίς να υπάρχει λόγος ή ανάγκη, μια μικρή επιχείρηση ζητάει από τον web designer να του κατασκευάσει ένα website σαν της Apple σχεδιαστικά και από τον web developer να ενσωματώσει εφαρμογές και αλγόριθμο σαν της Amazon. Όχι, δεν είσαι από αυτούς, αλλά θα πρέπει να έχει πάντα στον νου τον στόχο και τη σωστή κλίμακα. Το να βρεις αυτό που χρειάζεσαι και σου ταιριάζει είναι ταυτόχρονα τόσο απλό και τόσο σύνθετο μαζί. Ζύγισε τις ανάγκες σου και μέτρα και το κόστος τους. Σε αυτό, πρόσθεσε και λίγο future-proof προετοιμασία ως προς τις τεχνολογίες που θα ενσωματώσεις και δημιούργησε έτσι έναν ρεαλιστικό στόχο για την ιστοσελίδα σου.
  • Απρόβλεπτες απαιτήσεις

    Κυρίως εδώ μιλάμε για τις τεχνικές απαιτήσεις μίας ιστοσελίδας. Δεν μπορείς να τα προβλέψεις όλα. Αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Αλλά καλό θα ήταν να έχεις κατά νου πως όσο πιο σύνθετες είναι οι εφαρμογές που θα προσθέσεις στην ιστοσελίδα σου, τόσο πιθανότερο είναι η ιστοσελίδα σου να χρειαστεί σύνθετο προγραμματισμό. Και αυτό κοστίζει. Καλό θα ήταν να ξέρεις από την αρχή τί θέλεις να ενσωματώσεις στο website σου, ώστε να αποφύγεις απρόβλεπτες συνέπειες στην τιμολόγηση κατά την πορεία του project.
  • Λάθος επιλογή συνεργατών

    Αν έχεις το δικό σου τμήμα marketing, branding, web design και web development μέσα στην εταιρεία σου, τότε όλα είναι καλά. Δικό σου τμήμα, δικές σου αποφάσεις, δικό σου κόστος. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα πρέπει να επιλέξεις τους εξωτερικούς σου συνεργάτες για την κατασκευή της ιστοσελίδας σου. Αν αυτοί οι συνεργάτες που θα επιλέξεις θέλεις απλώς να σου λένε «ναι» σε όλα, χωρίς να σε καθοδηγούν βήμα προς βήμα για την ολοκλήρωση του website σου, τότε είναι πολύ εύκολο να χαθείτε στη διαδρομή μαζί.

Μία διαδικασία κατασκευής ιστοσελίδας που αποδίδει

Τώρα λοιπόν που γνωρίζεις ποιά είναι τα πιθανότερα λάθη στη διαδικασία κατασκευής μιας ιστοσελίδας, ας δούμε μαζί και πώς γίνεται σωστά το web design. Πριν καν μπεις στη διαδικασία να επιλέξεις τον συνεργάτη που θα ασχοληθεί με το project, καλό θα ήταν να σκεφτείς τί ακριβώς χρειάζεσαι και πώς θα φτάσεις εκεί. Ας δούμε μαζί τί περιλαμβάνει η διαδικασία αυτή και ποιός είναι ο κατάλληλος συνεργάτης για σένα, υπογραμμίζοντας τα βασικά:

  1. Θέσε τους στόχους της νέας σου ιστοσελίδας. Τί θέλεις να κάνει για την εταιρεία σου;
    • Αύξηση του awareness μέσω μηχανών αναζήτησης και κοινωνικών δικτύων;
    • Τόνωση της εικόνας και της αξιοπιστίας της εταιρείας σου;
    • Προσέλκυση νέου προσωπικού;
    • Δημιουργία αναφορών;
    • Δημιουργία μίας πλατφόρμας που θα προωθείς την εικόνα σου;
    • Αύξηση επισκεψιμότητας;
  2. Αξιολόγησε το υπάρχον website σου, αν έχεις.
    • Τί δουλεύει και τί όχι;
    • Τί περιεχόμενο θα κρατήσεις, τί θα πετάξεις και τί χρειάζεται να ξαναδημιουργήσεις; Και εδώ μιλάμε ακόμη και για τα άρθρα σου και τα εταιρικά σου νέα.
    • Πώς είναι το SEO που έχεις ήδη;
    • Αξιολόγησε την ποιότητα του περιεχομένου σου, αν αντιπροσωπεύει σωστά την ταυτότητα και τους στόχους σου.
  3. Αποφάσισε για τις τεχνικές προδιαγραφές της ιστοσελίδας σου.
    Ο μόνος τρόπος για να αποφασίσεις για τις τεχνικές προδιαγραφές είναι να τις χωρίσεις σε δύο κατηγορίες: Στις απαραίτητες, και σε αυτές που θα ήθελες να υπάρχουν. Για παράδειγμα, βάλε στις λίστες αυτές την ενσωμάτωση CRM, το filtering και την αναζήτηση (σύμφωνα με το βάθος που θέλεις να φτάνουν), την ενσωμάτωση ATS, τη ροή άρθρων, νέων και περιεχομένου. Η λίστα μπορεί να είναι πραγματικά πολύ μεγάλη, αλλά, εντάξει, αν χρειάζεσαι κάτι τέτοιο, καταλαβαίνεις τί εννοούμε.
  4.  Δημιούργησε το χρονοδιάγραμμα και βρες χρόνο.
    Συνήθως απαιτούνται 4-8 μήνες για ένα επαγγελματικό website, από την αρχή μέχρι το τέλος. Καλό θα ήταν να το βάλεις στο πρόγραμμά σου και να δεσμεύσεις αυτόν τον χρόνο που χρειάζεται να του αφιερώσεις.
  5. Καθόρισε το budget σου.
    Και όταν λέμε να το καθορίσεις, εννοούμε να το βάλεις και σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο. Κάθε υπηρεσία που ζητάς, έχει το αντίστοιχο κόστος -ακόμη κι αν το κάνεις μόνος σου. Επιλέγεις τί θες και κάνεις τους υπολογισμούς.
  6. Υπολόγισε το περιεχόμενο.
    Το content marketing ήρθε για να μείνει, και παίζει καθοριστικό ρόλο ως προς τη στρατηγική, τη διαδικασία κατασκευής της ιστοσελίδας και το αποτέλεσμα.
  7. Μη βασίζεσαι μόνο στις οικονομικές προσφορές.
    Αν προσπαθείς να επιλέξεις συνεργάτη, κάθε οικονομική προσφορά που θα λάβεις είναι εντελώς απρόσωπη. Αυτό σημαίνει ότι τα νούμερα και τα ποσά που περιλαμβάνει δεν μπορούν να σου αποδείξουν από μόνα τους το πόσο έμπειροι είναι τεχνικά ή πόσο αξιόλογοι είναι δημιουργικά αυτοί που σου καταθέτουν την προσφορά. Και ναι, τις περισσότερες φορές, οι οικονομικές προσφορές πέφτουν έξω γιατί είναι είτε πολύ αναλυτικές, είτε πολύ γενικές.
    Αντί λοιπόν να αναζητάς τα νούμερα, καλό θα ήταν να στραφείς στα ποιοτικά δεδομένα. Αναζήτησε για συνεργάτες ανθρώπους που έχουν εργαστεί με εταιρείες σαν τη δική σου. Ψάξε και βρες ποιός δημιούργησε εκείνη την ιστοσελίδα του ανταγωνιστή σου που σου άρεσε. Στην τελική, ζήτα τη γνώμη των ανθρώπων που εμπιστεύεσαι για τις επιλογές τους και έχεις ήδη δει τί αποτέλεσμα είχαν.

Πώς επιλέγεις συνεργάτες;

Από τη στιγμή που θα πρέπει να επιλέξεις έναν εξωτερικό συνεργάτη, μία creative agency, για να κατασκευάσει την ιστοσελίδα σου, το πρώτο που θα πρέπει να κάνεις είναι να δεις τη δουλεία τους έως το τώρα. Ρίξε μια ματιά στο portfolio και στα web design έργα που έχουν παραδώσει. Από αυτό μπορείς να δεις και το πόσο σχετικοί είναι με το αντικείμενο και τις υπηρεσίες της δικής σου εταιρείας -γιατί, εάν δεν έχουν ήδη εμπειρία, θα πρέπει να τους «εκπαιδεύσεις» σχετικά με το τί κάνεις· και αυτό κοστίζει σε χρόνο και χρήμα.

Μόλις έχεις την εικόνα, τότε μίλα μαζί τους. Ρώτησέ τους για όλα όσα χρειάζεσαι. Μάθε για αυτούς, για το πώς προσεγγίζουν ένα web design project, ποια είναι η στρατηγική marketing που προτιμούν, πώς βλέπουν το δικό σου όραμα. Και το βασικότερο: Ρώτησέ τους για τη διαδικασία που ακολουθούν όταν κατασκευάζουν μία ιστοσελίδα.

Αν είναι δυνατόν, πέρνα λίγο επαγγελματικό χρόνο μαζί τους. (Συνήθως αυτόν τον χρόνο σού τον προσφέρουν οι ίδιοι μέσα από το discovery.) Είναι σημαντικό για ένα μεγάλο project, όπως η κατασκευή της ιστοσελίδας σου, να βρεις κάποιον με τον οποίο μπορείς να συνεννοηθείς και ταυτόχρονα να μοιράζεσαι μία κοινή οπτική για τα βασικά ζητήματα αισθητικής, στρατηγικής και τρόπου εργασίας. Και μην ξεχνάς ότι πάντοτε μπορείς να ζητήσεις τη γνώμη των ανθρώπων που έχουν ήδη συνεργαστεί μαζί τους.

Αν όλα τα παραπάνω είναι καλά, τότε μπορείς να προχωρήσεις μαζί τους για την κατασκευή της ιστοσελίδας σου.

Έκανες την επιλογή συνεργατών για το web design. Και τώρα τί;

Τώρα ξεκινάει το καλό! Η creative agency που επέλεξες να συνεργαστείς για την κατασκευή της ιστοσελίδας σου ξεκινάει τη διαδικασία και θα σε κάνει να το απολαύσεις. Συνήθως αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει συγκεκριμένα βήματα και, μιλώντας μέσα από τα δικά μας δεδομένα, αυτά πηγαίνουν κάπως έτσι:

  1. Discovery
    • Αρχική επικοινωνία και συναντήσεις για τον καθορισμό των προδιαγραφών.
    • Καθορισμός των στόχων της ιστοσελίδας σου.
    • Ανάλυση των τεχνικών προδιαγραφών και της στρατηγικής υλοποίησης. Και εδώ μιλάμε για όλες τις τεχνολογίες που θα πρέπει να ενσωματωθούν: CRM, εφαρμογές marketing,
    • συστήματα HR -μας αρέσουν οι λίστες, το κατάλαβες!
    • Επιλογή της αισθητικής ταυτότητας του web design.
    • Επιλογή της στρατηγικής του περιεχομένου: Ταυτότητα, στρατηγική marketing, στόχοι.
    • Καθορισμός δεδομένων και παραμέτρων επισκεψιμότητας. (Εδώ ίσως χρειάζεται να συγκεντρώσεις όσα δεδομένα έχεις από το προηγούμενο website σου.)
  2. Έρευνα ανταγωνισμού
    • Προσδιορισμός χαρακτηριστικών και δεδομένων του ανταγωνισμού: Πού πονάει, πού κερδίζει, ποιά στρατηγική χρησιμοποιεί.
    • Ανάλυση της εμπειρίας και των δεδομένων του κοινού στόχευσης.
    • Ανάλυση των υπηρεσιών που προσφέρει ο ανταγωνισμός σου.
  3. Sitemap και wireframe
    • Καθορισμός της δομής της ιστοσελίδας και του τρόπου καθοδήγησης του επισκέπτη. (Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από έναν επισκέπτη που τον αφήνεις μόνο του μέσα στην ιστοσελίδα σου να αναρωτιέται ποιό κουμπάκι να πατήσει.)
    • Ποιές υποσελίδες πρέπει να περιλαμβάνει η ιστοσελίδα σου, και ποιό θα πρέπει να είναι το περιεχόμενό τους. Χρειάζεσαι εταιρικές, προϊοντικές, blog; Το εξειδικευμένο περιεχόμενο στοχεύει και συμβάλλει καθοριστικά στην επισκεψιμότητα και την αλληλεπίδραση.
  4. Δημιουργική ταυτότητα
    • Καθορισμός όλων των εικαστικών στοιχείων που θα παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα: Ταυτότητα, αισθητική, στόχευση.
    • Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν ή να αποκλειστούν, σύμφωνα με τα δεδομένα της εταιρείας σου.
    • Καθορισμός στρατηγικής οπτικής επικοινωνίας της ιστοσελίδας.
  5. Έναρξη δημιουργίας περιεχομένου
    • Όσο περισσότερο πραγματικό περιεχόμενο έχουμε, τόσο περισσότερο υλικό έχει και το design στη διάθεσή του. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να αξιολογήσουμε την πορεία του web design project μέσα από τα πραγματικά δεδομένα.
    • Δημιουργία αρχικής σελίδας: Για ευνόητους λόγους η αρχική σελίδα είναι το πρώτο που αντικρίζει ο επισκέπτης. Από εκεί ξεκινούν όλα. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να έχουμε όσο το συντομότερο δυνατό πιο ολοκληρωμένη εικόνα για το πραγματικό περιεχόμενό της.
    • Αξιολόγηση εικόνας και περιεχομένου. Είναι σημαντικό να αξιολογούμε το περιεχόμενο και την εικόνα της ιστοσελίδας μαζί, καθώς και τα δύο αυτά στοιχεία, σε απόλυτη συνεργασία, καθορίζουν και συνθέτουν τις παραμέτρους της αποτελεσματικότητας του website.
  6. Σχεδιασμός εναλλακτικών εκδοχών
    Κάθε creative agency μπορεί να έχει διαφορετική προσέγγιση ως προς τις εναλλακτικές προτάσεις που προσφέρει για το σχεδιαστικό της ιστοσελίδας κάθε πελάτη της. Κάποιες ξεκινούν με τα wireframe, πριν προχωρήσουν στις λεπτομέρειες. Άλλες παρουσιάζουν πρώτα τα mood board για να καθορίσουν την αισθητική. Άλλες ετοιμάζουν ένα προσχέδιο της αρχικής ως μπούσουλα, ή έστω και κάποια βασική υποσελίδα μαζί.
    Ιδανικά, πριν ξεκινήσετε, οι δικοί σου συνεργάτες θα σου παρουσιάσουν τα δεδομένα που θα καθορίσουν τις αποφάσεις ως προς την αισθητική και το περιεχόμενο, σύμφωνα πάντα με την έρευνα που θα κάνουν, και θα προτείνουν τη στρατηγική της αισθητικής και του περιεχομένου της ιστοσελίδας.
    Παράλληλα, είναι πολύ πιθανό, πάνω σε αυτά τα δεδομένα, να ου παρουσιάσουν και 2-3 διαφορετικές εκδοχές web design, ώστε να επιλέξετε μαζί τα χαρακτηριστικά που θα είναι πιο οικεία σε εσένα, αλλά και πιο συμβατά με τους στόχους σου.
  7. Επιλογή του κατάλληλου design
    Εάν όλα πήγαν καλά και η σχεδιαστική ομάδα έκανε σωστά τη δουλειά της, τότε θα έχετε καταλήξει σε ένα προσχέδιο για την ιστοσελίδα σου που θα ανταποκρίνεται 100% στις προσδοκίες σου. Αλλά ακόμη κι αν δεν βρίσκεται σε αυτό το πολυπόθητο 100%, τουλάχιστον μπορεί να αποτελέσει τη βάση πάνω στην οποία θα κινηθεί το web design project. Αν δεν το έχουμε ούτε αυτό, τότε γυρίζουμε ξανά ένα βήμα πίσω, και ψάχνουμε τον τρόπο για να φτάσουμε στο σχεδιαστικό που θα καλύπτει τις ανάγκες της αισθητικής και της στρατηγικής επικοινωνίας. Είναι σημαντικό σε αυτό το βήμα να μην τα βλέπεις όλα απόλυτα. Οι αλλαγές είναι εύκολο να υλοποιηθούν στα αρχικά στάδια.
    Χρονικά, όλη αυτή η διαδικασία είναι ιδανικό να ολοκληρωθεί μέσα σε 1 με 2 meeting. Το ιδανικό όμως απέχει πολλές φορές από την πραγματικότητα. Το κλειδί σε αυτό είναι η σωστή επικοινωνία και από τις δύο πλευρές.
  8. Σχεδιασμός ιστοσελίδας: Υποσελίδες και δευτερεύον περιεχόμενο
    Εκτός κι αν το project είναι εξαιρετικά σύνθετο και απαιτεί ιδιαίτερο design για κάθε υποσελίδα του website, αυτό το βήμα πηγαίνει αρκετά γρήγορα, καθώς το συμφωνημένο σχεδιαστικό πλαίσιο προσαρμόζεται εύκολα στα επιμέρους layout των υποσελίδων.
    Σειρά έχει το περιεχόμενο των δευτερεύοντων κειμένων και των εικόνων. Το σημαντικό εδώ είναι το γρήγορο feedback, ώστε να υπάρχει σταθερή ροή και να μη γυρίζει συνέχεια πίσω η δημιουργική διαδικασία.
    Παράλληλα εφαρμόζεται η βάση του filtering που έχει καθοριστεί, ενώ υλοποιείται και η ενσωμάτωση κάθε τεχνολογίας κατά τη μελέτη του web development των σελίδων.
  9. Ολοκλήρωση σχεδιασμού ιστοσελίδας με εφαρμογή responsiveness
    Η βελτιστοποίηση της ιστοσελίδας για την πρόσβαση από κάθε τύπο συσκευής αποτελεί βασική προϋπόθεση σήμερα. Αυτό σημαίνει πως ο επισκέπτης θα πρέπει να βλέπει ένα άψογο αισθητικά και λειτουργικά περιβάλλον και από το κινητό του. Σε αυτό το σημείο, η ομάδα του web design θα πρέπει να παρουσιάσει τα σχέδια για το πώς θα φαίνεται η ιστοσελίδα από κάθε συνηθισμένο τύπο φορητής συσκευής.
    Κάποια στοιχεία της ιστοσελίδας μπορεί να πρέπει να απλοποιηθούν ή ακόμη και να αφαιρεθούν στην mobile εκδοχή.
    Τροποποιήσεις μπορεί να υπάρξουν και στα εργαλεία πλοήγησης της ιστοσελίδας, όπως είναι το μενού και οι πλευρικές εργαλειοθήκες.
  10. Web development, ή πιο απλά «Κατασκευή ιστοσελίδας».
    Φτάσαμε στο δέκατο βήμα για να μιλήσουμε καθαρά για την κατασκευή της ιστοσελίδας. Αυτή είναι η στιγμή που όλα τα δημιουργικά αρχεία ξεκινούν να μετατρέπονται σε κώδικα από την ομάδα του web development.
    Και ναι, αυτή είναι η σωστή στιγμή, γιατί έχει καθοριστεί πια κάθε είδους περιεχόμενο του website και δεν εκκρεμούν αλλαγές, που πλέον μπορεί να είναι χρονοβόρες, αν προκύψουν σε τόσο προχωρημένο στάδιο.
  11.  Έλεγχος λειτουργίας ιστοσελίδας
    Το βήμα του ελέγχου της σωστής λειτουργίας της ιστοσελίδας ακολουθεί αμέσως μετά την ολοκλήρωση του web development. Εδώ εμπλέκονται όλοι. Κάθε ομάδα ελέγχει πως όλα έχουν υλοποιηθεί σωστά και λειτουργούν ακριβώς όπως σχεδιάστηκαν.
    Όσο πιο γρήγορα ξεκινήσει ο έλεγχος, τόσο πιο εύκολα θα έρθει και η ολοκλήρωσή του. Και ναι, θα χρειαστούν αρκετοί έλεγχοι σε βάθος, για κάθε λεπτομέρεια, πριν βγει live η νέα ιστοσελίδα. Θα πρέπει να αποκλειστεί κάθε ενδεχόμενο ο επισκέπτης να συναντήσει οποιοδήποτε λάθος ή δυσλειτουργία.
    Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στο περιεχόμενο και πάλι. Είναι πολύ εύκολο να ξεφύγουν λάθη. Το ίδιο ισχύει και προγραμματιστικά για τους συνδέσμους.
    Απαιτείται καταγραφή σφαλμάτων. Κι αυτό γιατί τα bugs είναι απολύτως φυσιολογικό να υπάρχουν -είναι μέρος της διαδικασίας κατασκευής, κατά κάποιον τρόπο. Η καταγραφή τους βοηθάει στο να επιβεβαιώσουμε ότι όντως λύθηκαν, ενώ παράλληλα επιταχύνει τη διαδικασία εύρεσης λύσης, σε περίπτωση παρόμοιων σφαλμάτων.
  12.  Βγαίνουμε live!
    Αφού έχουμε ολοκληρώσει επιτυχώς 11 ολόκληρα βήμα web design και web development, ήρθε η ώρα η ιστοσελίδα να βγει ζωντανά στο κοινό της. Καλό θα ήταν και πάλι να δώσουμε ένα μικρό περιθώριο μερικών ημερών δοκιμαστικής λειτουργίας της ιστοσελίδας, πριν ξεκινήσουμε να τη διατυμπανίζουμε, ώστε να εντοπιστούν τα όποια τελευταία σφάλματα και λάθη θα έχουν σίγουρα ξεφύγει. Αμέσως μετά, μπορούμε όχι απλώς να ανακοινώσουμε τη λειτουργία της νέας μας ιστοσελίδας, αλλά να κάνουμε και όλον τον «θόρυβο» που αξίζει σε ένα τέτοιο website.

Άλλες σημαντικές σκέψεις

Αυτή είναι λοιπόν η διαδικασία σχεδίασης και ανάπτυξης μιας ιστοσελίδας, με λίγα λόγια. Ακολουθούν μερικά ακόμη πράγματα που καλό θα ήταν να έχουμε πάντα κατά νου:
Έρευνα των keyword, πριν τη συγγραφή κειμένων.
Ναι, είναι εύκολο να πετάξουμε μερικά keyword σε ένα ολοκληρωμένο κείμενο. Αλλά αυτό είναι σαν να ξέχασες να βάλεις ζάχαρη στη συνταγή ενός κέικ και προσπαθείς να την προσθέσεις από πάνω. Δουλεύει καλύτερα όταν όλα τα υλικά ενσωματώνονται τη σωστή στιγμή, κατά τη δημιουργία μιας ιστοσελίδας. Γι’ αυτό και χρειάζεται καλό brief με όλες τις πληροφορίες που αφορούν την εταιρεία, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σου.

Η ασφάλεια έχει σημασία

Το χακάρισμα έχει γίνει πλέον καθημερινό φαινόμενο. Τα αποτελέσματά του μπορεί να είναι από απλώς ντροπιαστικά μέχρι και πραγματικά επιζήμια, όχι μόνο για την ιστοσελίδα μας, αλλά και για την ίδια την εταιρεία. Θα πρέπει να είσαι σίγουρος πως αυτός που κατασκευάζει την ιστοσελίδα σου παίρνει την ασφάλειά της στα σοβαρά και ενσωματώνει κάθε δικλείδα ασφαλείας απέναντι στις κακόβουλες απειλές. Επιπλέον, θυμήσου πως χρειάζονται δύο ακόμη στοιχεία: Ισχυροί κωδικοί πρόσβασης στο διαχειριστικό και συνεχείς ενημερώσεις του λογισμικού, των plug-in και της πλατφόρμας. Γι’ αυτό υπάρχει πάντα το support.

Η ταχύτητα μετράει

Η ταχύτητα, με την οποία φορτώνει μία ιστοσελίδα, παίζει ρόλο και ως προς την ίδια την εμπειρία του επισκέπτη, αλλά και ως προς τη θέση που θα εμφανιστεί στις λίστες αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης.
Είναι αλήθεια ότι η Google ευνοεί κατάφορα τις ιστοσελίδες που φορτώνουν γρήγορα. Γι’ αυτό σκέψου, ενδεικτικά, τις εφαρμογές επιτάχυνσης περιεχομένου για mobile συσκευές, το ιδανικό μέγεθος των εικόνων, των βίντεο και κάθε script, και την ταχύτητα του server στον οποίο φιλοξενείται η ιστοσελίδα. Τέλος, ακόμη και η έκταση του κώδικα της ιστοσελίδας μπορεί να επηρεάσει αισθητά την απόδοση και την ταχύτητά της, γι’ αυτό φρόντισε η ομάδα των web developers που θα επιλέξεις να έχει εμπειρία στον καθαρό κώδικα.

Η κατασκευή ή η επανασχεδίαση μιας ιστοσελίδας θα πρέπει να αποτελεί τουλάχιστον μια ευχάριστη διαδικασία. Δυστυχώς, τις περισσότερες φορές τα web design project εκτροχιάζονται πολύ εύκολα και παρασέρνουν μαζί τους agencies, πελάτες και υπολήψεις. Και δεν θά ‘πρεπε να συμβαίνει αυτό.
Για την καλύτερη εμπειρία, και ένα τελικό αποτέλεσμα που θα κάνει όλους τους εμπλεκόμενους υπερήφανους, έχε υπ’ όψη σου τα παρακάτω σημεία:

    • Συγκέντρωσε μια μικρή ομάδα που μπορεί να λάβει εύκολα αποφάσεις και να επικοινωνεί άμεσα και αποτελεσματικά.
    • Επίλεξε κάποιον που ακολουθεί μια αποδεδειγμένα αποτελεσματική διαδικασία σχεδιασμού ιστοσελίδας, όπως αυτή που περιγράψαμε εδώ.
    • Άσε τους ειδικούς να αναλάβουν τη διαδικασία. Είναι η δουλειά τους και ξέρουν τί κάνουν. Θα πρέπει να τους εμπιστευτείς.
    • Να είσαι πάντα σε επικοινωνία μαζί τους. Μην ξεχνάς πως είναι κομμάτι της διαδικασίας αυτό.
    • Εάν δεν το κάνεις μόνος σου, επίλεξε αυτούς που ξέρουν πώς να το κάνουν. Το web design είναι γνώση, δημιουργικότητα, εμπειρία και εξειδίκευση μαζί.
    • Και τέλος, θυμήσου ότι η ιστοσελίδα σου είναι το πιο πολύτιμο εργαλείο marketing που διαθέτει η επιχείρησή σου.

Για τη νέα σου ιστοσελίδα, το eshop σου, ή τον επόμενο επανασχεδιασμο του website σου, αξιοποιήστε στο έπακρο αυτήν την ευκαιρία να συνδεθείς πραγματικά με το κοινό στο οποίο στοχεύεις και παράλληλα να προσελκύσεις νέους πελάτες, αλλά και μελλοντικούς υποψήφιους συνεργάτες και υπαλλήλους.

Η σωστή διαδικασία στην κατασκευή της ιστοσελίδας όχι μόνο θα σε βοηθήσει να ξεπεράσεις εύκολα τα περισσότερα από τα πιο κοινά εμπόδια, αλλά θα σου προσφέρει και το αποτέλεσμα εκείνο που θα σε κάνει να νοιώσεις πραγματικά περήφανος για εσένα, την ιστοσελίδα σου, την εικόνα της εταιρείας σου, αλλά και για την επιλογή που έκανες.